به گزارش ستاد خبری نمایشگاه آینده چاپ ایران(ایفپکس)، نشست خبری سومین دوره از این رویداد، سهشنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور بابک عابدین، رئیس سومین نمایشگاه آینده چاپ ایران و هادی حسینینژاد مدیر روابط عمومی این نمایشگاه
در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، عابدین در سخنانی با ارائه آمار و ارقام از دو دوره قبلی این نمایشگاه گفت: دوره نخست نمایشگاه با ۶۵ غرفه و 2700 مترمربع فضای مفید و حضور یک شرکت خارجی در دیماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد. دوره دوم این رویداد نیز هفت ماه بعد در تیرماه سال جاری برگزار شد.
وی ادامه داد: بین این دو نمایشگاه حدود ۷ ماه فاصله بود زیرا درنظر داشتیم فاصله زمانی برگزاری نمایشگاه آینده چاپ با دیگر نمایشگاهها را حفظ کنیم.
عابدین با بیان اینکه در دوره دوم تعداد غرفهها حدود ۴۳ درصد و متراژ غرفهها بیش از ۷۰ درصد رشد داشت، توضیح داد: در این دوره ۳۰ چاپخانه، سه ناشر، هفت شرکت ماشینسازی، ۱۴ تشکل و انجمن مرتبط با حوزه چاپ و ۱۰ رسانه شرکت کرده بودند.
وی همچنین به حضور شرکتهای دانشبنیان در این رویداد اشاره کرد و گفت: از ابتدا تلاش کردیم نگاه ویژهای به شرکتهای دانش بنیان داشته باشیم و با حمایت اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و پیگیریهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه ایفپکس در تقویم نمایشگاههای معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری به ثبت رسیده است.
عابدین با اشاره به تخصصی بودن غالب بازدیدها از این نمایشگاه، گفت: حضور افراد متخصص در این رویداد از جمله اهداف نمایشگاه ایفپکس بود. هدف ما ایجاد بستری مناسب برای به هم رسانیدن تولیدکننده و مصرف کنندگان صنعت چاپ است و خوشبختانه در دور دوم ۹۷ درصد افراد با هدف تخصصی از این نمایشگاه بازدید کردند.
به گفته وی، در دومین دوره ایفپکس، طی چهار روز بیش از ۷ هزار نفر از ۲۶ استان، ۲۹ شهر و ۱۴ کشور از نمایشگاه بازدید کردند که بازدیدکنندگان خارجی از کشورهای ایتالیا، کامرون، ترکمنستان، افغانستان، امارات، ترکیه، عمان، چین، ارمنستان، سوریه، عراق، پاکستان، هند، روسیه و … بودند.
عابدین همچنین درباره دیگر اهداف این نمایشگاه توضیح داد: هدف اصلی ما برگزاری یک رویداد تخصصی و استاندارد در حوزه چاپ بود تا بتوانیم بازدیدکنندگانی تخصصی از منطقه و جهان برای بازدید از فناوریهای جدید ایران و سایر کشورها داشته باشیم.
وی تاکید کرد: در تلاشیم ایفپکس به جایگاهی برسد که وقتی در خارج کشور از صنعت چاپ صحبت میشود، از ایفپکس ایران نیز نام برده شود. به عبارت دیگر امیدواریم با برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران، بعد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور در محافل بینالمللی تقویت شود.
عابدین همچنین به برگزاری نمایشگاه ایفپکس ۳ در ۲ تا ۵ مرداد سال ۱۴۰۳، گفت: بازاریابیهای بینالمللی از مدتها قبل با حضور در نمایشگاههای خارجی آغاز شده است؛ از جمله در نمایشگاه اوراسیا 2023 ترکیه که در آن رویداد، مذاکراتی با فعالان چاپ ترکیه داشتیم و قرار شد در سومین دوره این نمایشگاه چند غرفه به شرکتهای ترک اختصاص یابد.
وی افزود: همچنین پس از حضور در نمایشگاه لیبل اکسپو چین با فعالان کشور چین نیز مذاکراتی برای حضور آنها در نمایشگاه انجام شده است که منتظر محقق شدن آن هستیم. بازاریابیهای بینالمللی همچنین در نمایشگاه گلفپرینت دوبی نیز ادامه داشت که مجموعا نویدبخش تقویت بخش بینالملل در ایفپکس3 است.
رئیس سومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران با تاکید بر اهمیت برگزاری ایفپکس به شکل تخصصی، گفت: مسئولان نمایشگاه آینده چاپ ایران، از تیر ۱۴۰۲ تاکنون از ۱۶ نمایشگاه بازدید کردند و تیم بازاریابی که در این نمایشگاه حضور دارند، صاحبان برند در صنایع مصرفکننده خدمات چاپ و بستهبندی را برای تامین نیازهای خود در بخش تولید، رسما به نمایشگاه ایفپکس دعوت کردهاند.
عابدین درباره تغییرات دوره سوم نمایشگاه آینده چاپ ایران و برپایی آن در دو طبقه، گفت: امسال برای حضور فعالان و تولیدکنندگان ماشینآلات صنعت چاپ تمهیدات ویژهای انجام شده. طی دو دوره قبل ناملایمات زیادی برای حضور فعالان حوزه ماشینسازی داشتیم اما امسال امکانی فراهم شده که آنها در طبقه E0 حضور داشته باشند تا ماشینهای چاپی سنگین و بزرگ نیز که امکان انتقال به طبقات بالاتر را ندارند، در طبقه همکف به نمایش گذاشته شوند.
وی همچنین از نگاه ویژه به موضوعات آموزشی در نمایشگاه ایفپکس خبر داد و افزود: در این دوره تجربیات سالهای گذشته و دستاوردهایی از سایر نمایشگاههای چاپ در دیگر کشورها در قالب کارگاه و سمینارهای مختلف به مخاطبان ارائه خواهد شد.
عابدین همچنین به اضافه شدن یک رویداد رقابتی به فهرست فعالیتهای نمایشگاهی ایفپکس اشاره کرد و گفت: امسال با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ برای نخستین بار جایزه «نشان میرزا» برگزار میشود. بر این اساسبرترین فعالان صنعت چاپ و بستهبندی با نظر هیات داوران در بخشهای مختلف انتخاب میشوند و برگزیدگان این جایزه را در مراسم اختتامیه دریافت خواهند کرد.
وی تاکید کرد: این نشان توسط هیات مدیره اتحادیه پایهگذاری و سیاستگذاری شده است و در این زمینه هدف ما این است که «نشان میرزا» نیز در کنار ایفپکس، به شناسهای جهانی و معتبر در عرصه چاپ و بستهبندی منطقه و جهان تبدیل شود. این اقدام نتایج مثبتی را برای کارکنان، کارافرینان، کارفرمایان و همه زنجیره صنعت چاپ و همچنین فضای اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی ایران درباره وجه تسمیه این نشان نیز توضیح داد: شواهد و قرائن تاریخی حاکی از آن است که اولین چاپخانه در ایران توسط شخصی بهنام میرزا زینالعابدین تبریزی در سال ۱۲۳۳ هجری قمری و با حمایت عباس میرزا نایبالسلطنه، حکمران آذربایجان افتتاح شد. به همین خاطر عنوان نشان و جایزه را برگفته از ایشان و به اختصار «میرزا» انتخاب کردهایم.
در پایان این مراسم از پوستر سومین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران رونمایی شد. این پوستر از میان ۴۳ اثر ارسال شده به دبیرخانه نمایشگاه انتخاب شده و رسما بهعنوان پوستر اصلی ایفپکس3 انتخاب شده است.
نماد این دوره نمایشگاه ایفپکس «ققنوس» است که نماد ایستادگی، جاودانگی در داستانهای ایرانی بهشمار میآید. ققنوس نماد باززایی، رفتن به سمت امید و آینده و تولد دوباره است.