تمایزات نمایشگاه IFPEX از دوره اول مشهود بود

مدیرعامل شرکت پارسیان برچسب که در تدارک تجدید حضور در IFPEX2 است، اصلی‌ترین تمایز این رویداد را در گذر از دیدگاه‌های سنتی و حرکت به‌سمت تخصصی‌ بودن دانست.

 

امین کاوسی، مدیرعامل شرکت پارسیان برچسب در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران اظهار کرد: مهمترین مزیت نمایشگاه آینده چاپ ایران در دوره نخست در اتخاذ رویکردهای جدیدی بود که در سایر نمایشگاه‌ها سابقه نداشت. این رویداد با عبور از دیدگاه‌های سنتی، به سمت ایجاد فضایی تخصصی پیش رفت.

وی ادامه داد: تاثیرات این نگرش، مشخصا روی سطح و جایگاه نمایشگاه مشهود بود؛ به‌طوری که ایفپکس در همان دوره نخست، در سطح بالاتری نسبت به سایر نمایشگاه‌های حوزه چاپ و بسته‌بندی در کشور برگزار شد.

کاوسی با اشاره به جنبه‌های بین‌المللی نمایشگاه آینده‌چاپ ایران گفت: این رویداد برای پیشرفت و ارتقاء جنبه‌های بین‌المللی، گام اول را موفق برداشت. البته مشکلات و کاستی‌هایی هم وجود داشت که امیدواریم با تدبیر برگزارکننده و صبوری شرکت‌کنندگان، در دوره‌های آتی رفع شوند.

وی برگزاری صادرات‌محور نمایشگاه آینده چاپ را یکی دیگر از ویژگی‌های موفق اولین خواند و افزود: این ویژگی که با حضور و بازدید هیات‌های تجاری معنا پیدا کرد، باید در دوره‌های بعدی هم به‌لحاظ کمی و هم از منظر کیفی، تقویت شود تا زمینه ورود شرکت‌ها به بازارهای خارجی بیشتر شود.

این فعال صنعت چاپ همچنین با تاکید بر ضرورت مساله آموزش، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین شاخصه‌ها در برگزاری نمایشگاه تخصصی، توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان است. در این راستا به اقداماتی که باعث آشنایی شرکت‌کنندگان از جدیدترین تکنولوژی‌ها و دانش‌های روز دنیا بشود، آن‌هم با توجه به مختصات اقتصادی و صنعتی کشور و کشورهای منطقه، نیاز مبرم داریم.

مدیرعامل شرکت پارسیان برچسب با بیان این مطلب که نمایشگاه‌های تخصصی می‌توانند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در موضوعاتی همچون سخت‌افزار، نرم‌افراز، ملزومات و مواد مصرفی سازگار با محیط زیست، بسیار تاثیرگذار باشند، افزود: در این راه، همکاری با انجمن‌های تخصصی داخلی و حتی خارجی، بسیار راهگشا است.

با تاکید بر ضرورت پررنگ شدن بخش ماشین‌آلات و تجهیزات چاپ در نمایشگاه، توضیح داد: بازدیدکنندگان باید بتوانند دستگاه‌های درحال کار را مشاهده کنند تا به شکل تخصصی‌تر با فرآیند کار آشنا شوند. این مساله در دوره نخست وجود نداشت و امیدواریم در دوره دوم این ظرفیت با تعامل و همکاری مدیران ایران‌مال اضافه شود و شرکت‌ها امکان آوردن تجهیزات به محل برگزاری را داشته باشند.

وی همچنین درباره اولویت توجه به بخشی‌های خاص این صنعت گفت: توجه به تمام بخش‌های صنعت در نمایشگاه، به‌خودی خود موقعیت‌های مثبتی را به همراه دارد اما در این میان، توجه به بخش‌هایی که بیشتر از تکنولوژی‌های روز دنیا  تاثیرپذیری دارند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. مثلا بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیری، شیرینک‌ اسلیو‌ها، IML ها، چسب‌ها و لیبل‌های تخصصی بسیار تکنولوژی‌محور هستند.

کاوسی با انتقاد از سیاست‌گذاری‌هایی پیشین در صنعت چاپ، یادآور شد: که سابق بر این، ریل‌گذاری‌های درستی در صنعت چاپ و بسته‌بندی صورت نگرفته است؛ به‌طوری که عمدتا سرمایه‌گذاری‌‌های کلان در بخش‌های مختلف صنعت چاپ با نیاز بازار مطابقت نداشته است.

وی ادامه داد: متمرکز شدن سرمایه‌ها روی یک بخش خاص، نتایج معکوسی به‌همراه دارد و به رکود در بازار و مشکلات اقتصادی برای فعالان آن بخش می‌انجامد. در این شرایط، ضرورت نیازسنجی بازار و ریل‌گذاری صحیح بسیار احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت پارسیان افزود: در این مسیر، ارائه محتوای علمی صحیح و فارغ از اصرار و طرفداری، اهمیت پیدا می‌کند. رسیدن به راه‌حل‌های جدید برای ارتقاء ارزش‌افزوده محصولات چاپی و به‌خدمت گرفتن تکنولوژی در این راستا، مواردی هستند که اتفاقا نمایشگاه‌های تخصصی نقش پررنگی در تحقق آن‌ها دارند.

کاوسی تاکید کرد: ارائه اطلاعات صحیح و شفاف از صنعت در قالب نمایشگاه‌ها، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که با اطمینان خاطر و دقت عمل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این صنعت، روی بیاورند و سهم بیشتری در ساختن آینده صنعت چاپ و سایر صنایع کشور داشته باشند.

مطالب مرتبط

پوستر IFPEX3 رونمایی شد/ اعطای «نشان میرزا» به برگزیدگان صنعت چاپ

بابک عابدین در نشست خبری سومین نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به برنامه‌ها و تغییرات این رویداد در مرداد ماه ۱۴۰۳، از اهدای «نشان میرزا» به برگزیدگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایفپکس۳ خبر داد.

بیشتر بخوانید