IFPEX در قامت یک نمایشگاه تخصصی و آبرومند

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا معتقد است؛ یکی از محاسن نمایشگاه آینده چاپ ایران در دوره نخست، محل برگزاری آن در ایران مال بود که توانست در قامت یک نمایشگاه تخصصی و آبرومند، جمع قابل توجهی از بازدیدکنندگان تخصصی را گرد هم آورد.

 

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران، با بیان اینکه نمایشگاه‌های تخصصی یکی از ابزارهای ارتباطی مناسب برای بازاریابی، تثبیت و معرفی برند‌ها به شمار می‌آید، گفت: این نمایشگاه در اولین دوره برگزاری توانست در میان فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی، و همچنین سایر صنایع، فرصت و جایگاه قابل قبولی پیدا کند. تداوم این روند، قاعدتا زمان‌بر است، زیرا همزمان با این نمایشگاه، چند رویداد مشابه نیزبرگزار می‌شود.

وی افزود: شعار سال 1402 «مهارم تورم و رشد تولید» است. این موضوع محقق نمی‌شود؛ مگر در شرایطی که در حوزه تولید بتوانیم مبانی این شعار را محقق و به رشد تولید کمک کنیم. در این میان باید بدانیم که وقتی رشد تولید ایجاد میسر شود، تورم هم مهار خواهد شد و حتی به رشد اقتصادی در داخل کشور نیز کمک می‌شود.

روغنی با بیان اینکه در این زمینه نمایشگاه‌ها نقش مهم و سازنده‌ای دارند، ادامه داد: اگر می‌خواهیم رشد تولید داشته باشیم باید از بازارهای داخلی فراتر برویم و فرامرزی حرکت کنیم. باید کشورهای هدف را تعیین و سهم صادرات خود را در اقتصاد افزایش دهیم تا موازنه تجاری کشور مثبت شود.

وی تاکید کرد: در این صورت ما می‌توانیم شاهد رشد تولید، شغل پایدار و رشد صنعتی و تولیدی در کشور باشیم. برای صادرات مهمترین بحث این است که در چنین رویدادهایی شرکت کنیم و برای گسترش بازار و فروش از طرق مختلف؛ از جمله حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی اقدامات موثری را انجام دهیم.

روغنی همچنین نمایش توان و ظرفیت واحدهای داخلی در نمایشگاهی مثل آینده چاپ ایران را یک ضرورت دانست و گفت: سوگیری و هدف‌گذاری این نمایشگاه در حوزه چاپ و بسته‌بندی مقوایی و صنایع و زنجیره‌های مرتبط با آن است. در این زمینه یکی از محاسن این نمایشگاه در دوره نخست، محل برگزاری آن در ایران مال بود که توانست در قامت یک نمایشگاه تخصصی و آبرومند، جمع قابل توجهی از بازدیدکنندگان تخصصی را گرد هم آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط برگزاری باید به سمت برگزاری نمایشگاه‌های اروپایی و باکیفیت برود، توضیح داد: لزومی ندارد که اگر نمایشگاهی بازدیدکننده زیادی داشت؛ بگوییم باکیفیت است و اگر بازدیدکننده کم تری داشت؛ بگوییم بی‌‌کیفیت است. امروز در بسیاری از نمایشگاه‌های معتبر اروپایی برای بازدید هم باید هزینه زیادی پرداخت کرد؛ چیزی که ما در نمایشگاه‌های تخصصی خود نمونه‌ای از آن نداریم.

به گفته روغنی، می‌توان در نمایشگاه آینده چاپ ایران نیز شرایطی فراهم کرد که فقط مخاطبان خاص به آن مراجعه کنند و از این نمایشگاه بهره و استفاده کافی را ببرند. در این میان اجرایی شدن این مساله و برپایی آن در ایران مال می‌تواند به مزیت این نمایشگاه به تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در دوره نخست شرکت‌کنندگان در حوزه‌های چاپ و بسته بندی، صنایع وابسته و زنجیره ارزش حضور پررنگ و خوبی داشتند، یادآور شد: هم برگزارکنندگان، نمایشگاه را خیلی خوب برگزار کردند و هم اینکه در حوزه هدف‌گیری اولیه، بسیار موفق بودند. آنچه اهمیت دارد این است که این زنجیره باید بزرگ شود؛ زیرا حلقه‌های متعددی با این صنعت ارتباط دارند.

روغنی در صحبت‌های خود با بیان اینکه بسته‌بندی، به‌منزله‌ی پوشاندن لباس مناسب بر محصولات است، گفت: یکی از شاخص‌هایتولید باکیفیت، بسته‌بندی، مناسب آن است؛ به‌طوری که هزینه بسته‌بندی بسیاری از محصولات (نظیر عطرها و زیورآلات گران‌قیمت) اگر بیشتر از قیمت کالا نباشد، هم‌قیمت با آن‌ها است. به همین دلیل معتقدم که چاپ و بسته‌بندی در کشور باید رشد پیدا کند، زیرا هنوز در این زمینه با بسیاری از کشورهای دنیا فاصله داریم.

وی ضمن دعوت از فعالان صنایع مختلف به نمایشگاه آینده چاپ ایران افزود: اکنون که در شرایط تحریم به سر می‌بریم، سرمایه‌گذاری کمتری در این حوزه انجام شده است، اما این حوزه نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز دارد تا شاهد چشم‌انداز خوبی برای صنعت چاپ و بسته‌بندی و سایر صنایع کشور باشیم؛ خصوصا که به دلیل توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه، فرصت‌های مناسبی برای افزایش صادرات ایجاد شده است.

مطالب مرتبط

پوستر IFPEX3 رونمایی شد/ اعطای «نشان میرزا» به برگزیدگان صنعت چاپ

بابک عابدین در نشست خبری سومین نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به برنامه‌ها و تغییرات این رویداد در مرداد ماه ۱۴۰۳، از اهدای «نشان میرزا» به برگزیدگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایفپکس۳ خبر داد.

بیشتر بخوانید