نمایشگاه IFPEX؛ فرصتی برای انتقال دانش و فناوری‌های چاپ

الگوی اصلی نمایشگاه «آینده چاپ ایران» B2B است و با حضور چاپخانه‌داران، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات چاپ از سراسر جهان برگزار خواهد شد.

 

⁷⁷⁷iبه گزارش ستاد خبری نمایشگاه «آینده چاپ ایران»؛ این رویداد که نخستین دوره آن از 20 لغایت 23 دی‌ماه در سالن E1 مجموعه تجاری ایران‌مال برگزار خواهد شد، فرصتی برای حضور اهالی چاپ و بسته‌بندی و فعالان صنایع وابسته است تا ضمن به نمایش گذاشتن توانمندی‌های خود، با فناوری‌ و تکنولوژی‌های روز جهان در این عرصه آشنا شوند.

بابک عابدین، رییس هیات‌مدیره گروه سایان ایمان و مجری نمایشگاه IFPEX درباره ایده و هدف اصلی برگزاری این رویداد، گفت: از 12 سال پیش این ایده در ذهن بنده مطرح شد و هدف از طراحی و برگزاری آن، ایجاد یک پلتفرم تخصصی نمایشگاهی با استفاده از بنچ مارک‌های بین‌المللی بود. همچنین معرفی فناوری‌ها، تکنولوژی‌ها و استراتژی‌های نوین در صنعت چاپ و بسته‌بندی از اهداف اولیه شکل‌گیری این ایده بود که کلمه «آینده» در عنوان نمایشگاه، حاکی از همین رویکرد است.

وی با بیان این نکته که «آینده» کلیدواژه اصلی این نمایشگاه است که مستقیما به مفاهیمی چون نوآوری و بهره‌مندی از فناوری‌های روز دنیا اشاره دارد، اضافه کرد: چشم‌اندازی که برای نمایشگاه داشتیم این بود که به بستری تخصصی برای معرفی و انتقال دانش و تکنولوژی روز چاپ در بخش‌های تامین مواد اولیه و واسطه‌ای، ماشین‌آلات، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، سیستم‌های افزایش بهره‌وری، کنترل کیفیت و سایر سیستم‌های دانش‌بنیان دنیا به اهالی و دست‌اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی دست پیدا کنیم.

عابدین درباره مخاطبان اصلی نمایشگاه آینده چاپ ایران توضیح داد: الگوی اصلی شکل‌گیری این نمایشگاه روش B2B  است که با حضور چاپخانه‌داران، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات چاپ از سراسر جهان اجرایی خواهد شد. همچنین این نمایشگاه باید بستری حرفه‌ای برای عرضه تولیدات خاص و به‌روزی باشد که ارزش افزوده مناسبی برای صادرات دارند تا نظر صاحبان صنعت و برندهای مختلف از سراسر کشور و کشورهای خارجی را به خود جلب کند و زمینه معاملات اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ در حوزه‌های مختلف را برای آن‌ها فراهم آورد.

موسس و مجری IFPEX گفت: این نمایشگاه که به شکل سالانه برگزار خواهد شد، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد که دوره به‌ دوره درصدد تحقق آن‌ها خواهیم بود. طبیعتا با توجه به شرایط اقتصادی موجود و همچنین محدودیت‌هایی که در حال حاضر به واسطه تشدید تحریم‌ها و برخی از مواضع سیاسی در عرصه بین‌الملل وجود دارد، نمی‌توان در دوره نخست به تمامی اهداف تعیین‌شده رسید. به همین دلیل، نمایشگاه در سال‌های اول، با رویکردی عمومی برگزار می‌شود، اما رفته‌رفته و به تناسب شرایط حاکم، تقسیم‌بندی بخش‌ها اعمال خواهد شد.

رییس هیات‌مدیره گروه سایان ایمان با اشاره به سایر نمایشگاه‌هایی که در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندی به شکل سالانه در کشور برگزار می‌شوند، اظهار کرد: نمایشگاه آینده چاپ ایران، با هیچ‌یک از نمایشگاه‌های موجود تداخلی نخواهد داشت. سایر نمایشگاه‌ها اهداف و مخاطبان خاص خود را دارند، اما نمایشگاهی که ما برگزارکننده آن خواهیم بود، به تناسب ماهیت و اهدافی که مبتنی بر آن‌ها طراحی شده، کارکرد متفاوتی خواهد داشت.

عابدین افزود: بحث جایگزینی یا موازی‌کاری به هیچ‌وجه برای ما مطرح نیست. اتفاقا از موفقیت سایر نمایشگاه‌ها که غالبا الگوی B2C را دنبال می‌کنند، استقبال می‌کنیم؛ زیرا موفقیت نمایشگاه آینده چاپ ایران نیز در شرایطی معنا پیدا می‌کند که سایر نمایشگاه‌ها در اهداف خود موفق باشند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران درباره مختصات نخستین نمایشگاه آینده چاپ ایران تشریح کرد: ثبت‌نام شرکت‌ها و مجتمع‌های فعال در صنعت چاپ و بسته‌بندی از 14 آبان ماه آغاز شده و همزمان، مشغول اطلاع‌رسانی و تبلیغات در کانال‌های مختلف هستیم. پکیج‌های تبلیغات کلیکی در سایت‌های پرمخاطب فعال شده‌اند و سایت نمایشگاه به آدرس www.IFPEX.ir  در دسترس است که فرآیند اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام از طریق آن انجام می‌شود. بیلبوردهایی نیز طراحی و آماده شده که امیدواریم در روزهای آینده در نقاط مختلف شهر تهران نصب شوند.

وی با اشاره به اینکه مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، هفت هزار مترمربع فضای نمایشگاهی در اختیار ما قرار گرفته و فرآیند ثبت‌نام تا زمانی که این فضا تکمیل شود، ادامه خواهد داشت، افزود: تخصیص فضا در این دوره با اولویت زمان ثبت‌نام پیش می‌رود و در فاز بعدی، فرآیند جانمایی ثبت‌نام‌شوندگان آغاز می‌شود. طبیعتا این دوره از نمایشگاه از لحاظ وسعت محدود است، اما این فضا برای برگزاری یک نمایشگاه تخصصی مناسب است. البته افزایش فضا در دوره‌های آتی پیش‌بینی شده و قابلیت اجرایی دارد.

رییس هیات‌مدیره گروه سایان ایمان با بیان این‌ مطلب که نمایشگاه با همکاری ویژه مجتمع چاپ هودیس پارس برگزار خواهد شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی تهران، کنفدراسیون صادرات ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران، “اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف، مهر و پلاک، چاپ دیجیتال و اسکرین و کانون‌های تبلیغاتی”، سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران و انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی ایران از حامیان نمایشگاه هستند و با انجمن صنایع پلیمری ایران نیز در حال مذاکره هستیم. همچنین مذاکرات با اتاق‌های بازرگانی کشورهای منطقه نیز در جریان است و امیدواریم که حضور بازدیدکنندگان هدفمند خارجی را در نمایشگاه محقق کنیم.

مطالب مرتبط

پوستر IFPEX3 رونمایی شد/ اعطای «نشان میرزا» به برگزیدگان صنعت چاپ

بابک عابدین در نشست خبری سومین نمایشگاه آینده چاپ ایران با اشاره به برنامه‌ها و تغییرات این رویداد در مرداد ماه ۱۴۰۳، از اهدای «نشان میرزا» به برگزیدگان صنعت چاپ و بسته‌بندی در ایفپکس۳ خبر داد.

بیشتر بخوانید